5 min read

website TRENDS 2021

Featured Image

Haal meer uit uw website in 2021

Afgelopen vijf jaar is er een enorme evolutie geweest in de ontwikkeling van websites. Sociale Media en SEO zijn een zeer belangrijke rol gaan spelen in de manier waarop bedrijven online zaken doen. Websites groeien steeds meer uit van online visitekaartjes tot online kennisbronnen die de oriënterende klant in zijn zoektocht naar informatie aan zich weten te binden. De wereld van digitale marketing is veranderd. Mensen browsen of winkelen niet meer zoals ze dat vroeger deden. Hun gewoonten (en behoeften) zijn simpelweg veranderd.

Dat websites afgelopen jaren sterk zijn veranderd zien we bijvoorbeeld aan het design van een van de meest bezochte websites van België, Nieuwsblad.be:

nieuwsblad_jan15_webWebsite Het Nieuwsblad 2015
 
nieuwblad_dec20_webWebsite Het Nieuwsblad 2020

 

Wanneer we de twee websites met elkaar vergelijken is duidelijk te zien dat de huisstijl licht is gewijzigd. Het logo heeft een kleine transformatie ondergaan en oogt moderner. Het grootste verschil zit hem in de manier waarop de content wordt aangeboden. Deze wordt gepresenteerd op een speelse manier, en oogt door de verschillende lettergroottes attractief. De nieuwe site is duidelijker en responsive. De nieuwe site kent veel gebruiksgemak met de duidelijke navigatiebalk die continu in beeld is, maar zich aanpast in functionaliteit afhankelijk van de positie van de gebruiker op de pagina. Ook nemen sociale media een prominentere plek in op de website.

De beste tips voor uw website

Een fantastische manier om klanten te engageren is door de website van uw bedrijf te verbeteren. Afgelopen jaren is voor veel bedrijven de website een soort digitale voordeur geworden, het is dus enorm belangrijk om extra aandacht te besteden aan het optimaliseren van de website. En dan hebben we het al lang niet meer over het hebben van een website. Nee, het gaat om het hebben van een GOEDE website en daarmee voldoende bezoekers naar de website trekken. CNIP new media is HubSpot Gold partner en kan u helpen met het succesvol opzetten van uw HubSpot website. Steekt u graag zelf de handen uit de mouwen? Hieronder onze beste tips voor uw website in 2021.

  • Tip 1 : Domeinnaam

Kies altijd een eenvoudige domeinnaam die relevant is. Een ingewikkelde combinatie van letters maakt het moeilijker om iemand te vragen de website eens te bekijken. Het gebruiken van de bedrijfsnaam in de domeinnaam is natuurlijk de beste manier om dit voor elkaar te krijgen. Ook is het erg verstandig om deze domeinnaam met andere relevante extensies, zoals .com, .nl of bijvoorbeeld .eu vast te leggen zodat deze niet weggekaapt kunnen worden door anderen. Erg vervelend natuurlijk als uw domeinnaam vast wordt gelegd door een concurrent.

  • Tip 2 : Design

Een website design dat staat als een huis bevat zeker een gemakkelijk navigeerbaar menu, bevat de nodige visueel aantrekkelijke elementen en heeft een korte laadtijd. De site moet niet alleen aantrekkelijk zijn vanuit het oogpunt van de bezoeker, maar u wilt natuurlijk ook dat Google en consoorten de website vanuit SEO-perspectief als aantrekkelijk beschouwen en goed opnemen in de zoekresultaten.

  • Tip 3 : Content

De inhoud van de website zou wel eens het meest waardevolle onderdeel van een goede website kunnen zijn. Goede content, en dan hebben we het over unieke content, zorgt ervoor dat uw website zich kan onderscheiden van die van de concurrent. Goede content helpt bij het genereren van leads, verbetert de positie in de zoekmachines, zorgt voor meer links naar de website en kwalitatieve content zorgt voor meer betrokken en geinteresseerde bezoekers. Overweeg ook zeker om de goed geschreven inhoud op de website aan te vullen met video.

Wanneer u gebruik maakt van een goed content management systeem, zoals HubSpot CMS, is het onderhouden en toevoegen van nieuwe content op uw website zeer eenvoudig. Ook kunt u verschillende content voor verschillende soorten bezoekers tonen.

  • Tip 4 : Navigatie en UX

Wanneer een bezoeker op een menu item of link op de website klikt, is het belangrijk om te zorgen dat die klik hen ook brengt waar ze hadden verwacht te komen. Hiermee zal de bounce rate worden verlaagd en vanuit het oogpunt van de zoekmachine maakt dat de website relevanter voor de bezoekers en zal deze dus hoger scoren. Wanneer de bezoekers sneller vinden waarnaar ze op zoek zijn verbetert dat ook nog eens de UX (user experience). Zorg ervoor dat bezoekers altijd goed kunnen navigeren tussen de verschillende pagina's door een duidelijke menustructuur. De UX bepaald voor een belangrijk deel de online customer journey met uw merk.

  • Tip 5 : Contact informatie

Zorg dat uw contact gegevens gemakkelijk bereikbaar zijn vanaf iedere webpagina. Zorg ook voor een menu item dat een gebruiker direct naar uw telefoonnummer, adres of andere relevante gegevens brengt. Een contact formulier maakt het laagdrempelig voor bezoekers om in contact te komen. Zorg ervoor dat dit formulier goed werkt en direct bij de verantwoordelijke afdeling of persoon binnen het bedrijf terecht komt, zodat er snel de nodige actie genomen kan worden. Een goede opvolging zorgt immers voor een goede customer experience.

  • Tip 6 : Mobiel en responsive

Meer dan de helft van alle online zoekopdrachten wordt gedaan vanaf een mobiel apparaat. Het is nu belangrijker dan ooit om te zorgen voor een website die is geoptimaliseerd voor mobiel. Een responsive website zorgt ervoor dat de lay-out, afbeeldingen en inhoud van de website zich aanpast aan de grootte van het scherm waarop het wordt weergegeven. Hierdoor kunt u er zeker van zijn dat de navigatie naar behoren werkt, afbeeldingen goed laden en dat de gebruiker een zo goed mogelijke beleving heeft.

  • Tip 7 : Snelheid

Een bezoeker zal van nature meer geneigd zijn om meer tijd te spenderen op een website die snel laad, dan op een website die zich tergend langzaam op het scherm te zien is. Een website die zich te langzaam laat zien zal de aandacht van de bezoeker onherroepelijk kwijt raken. Hou dus die interesse en aandacht dus vast met korte laadtijden door voor een geschikte webhoster te kiezen. Bovendien is de laadsnelheid een beoordelingsfactor die Google hanteert om uw site te ranken.

  • Tip 8: Browser compatibiliteit

Zorg voor een optimale user experience op alle platformen en browsers. Vandaag de dag is er een grote verscheidenheid aan webbrowser en iedere gebruiker heeft zijn eigen voorkeur. Een goede manier om zeker te zijn van een goede compatibiliteit is door de website simpelweg te testen. Bekijk de website vanuit verschillende browsers en controleer of deze naar wens functioneert.

  • Tip 9 : Formulieren

Een formulier op uw website is een fantastische manier om meer te weten te komen over uw bezoeker. Kom erachter wat het doel is van het websitebezoek en zorg voor betere opvolging. Nogmaals, het is van groot belang dat de formulieren op de website goed werken en dat de verzonden informatie terecht komt bij de juiste personen binnen het bedrijf. Bovendien zorgen formulieren voor groot gebruiksgemak bij de gebruikers, het is namelijk gemakkelijk en laagdrempelig en u krijgt de informatie die u nodig heeft. Gebruikt u HubSpot, dan kunt u deze informatie vervolgens automatisch opnemen in uw CRM en verder gebruiken om de UX op uw HubSpot website te vergroten.

  • Tip 10 : Beveiliging

De beveiliging van de website is cruciaal voor de bedrijfsreputatie. Houd hackers buiten de deur om klantgegevens en andere vertrouwelijke gegevens te beschermen. Toepassen van de juiste beveiliging is goed voor de SEO en voorkomt boetes van de Gegevensbeschermingsautoriteit. Zorg voor een up-to-date SSL-certificaat en stem de website af met de GDPR regelgeving.

 

  • Bonus Tip : Toegankelijkheid

Een toegankelijke website zorgt dat personen met een beperking ook gebruik kunnen maken van de website. Hiermee is IEDEREEN verzekert van een optimale beleving van uw website.

 

CNIP: Website ontwikkeling in Gent.

Met ons bedrijf hebben wij ons volledig toegelegd op multimediale marketing en doelgerichte sales. Heeft u behoefte aan een efficiente aanpak en een duurzame groei, dan kunnen wij u als HubSpot Gold partner daarbij van dienst zijn, bijvoorbeeld met een succesvolle website die draait op het krachtige HubSpot CMS.